Wednesday, March 24, 2010

"Ops Banci" - RELA Platun 0023 Bdr Bkt Mahkota

23.3.2010 - Pasukan Rela Bdr Bkt Mahkota dengan kerjasama Pasukan Rela Mukim Beranang dengan kekuatan 30 anggota telah berjaya menjalankan "Ops Banci" bermula jam 9.00 malam hingga 1.30 pagi.
Bancian telah dilakukan ke atas semua premis perniagaan kedai makan dan kedai runcit yang mempunyai perkerja asing di sekitar kawasan perniagaan seksyen 4. Operasi ini dijalankan berdasarkan dengan arahan yang dikeluarkan oleh pucuk pimpinan atasan bagi mengadakan bancian terhadap jumlah warga asing yang kini menetap di BBM.

Bertindak atas aduan daripada Persatuan Penduduk Sekyen 5, 5 buah premis kediaman (3 di Kawasan teres setingkat, 1 di Jln BM 5/29 & 1 di Jln BM 5/21) telah diperiksa.

melalui pemeriksaan terhadap lebih 30 orang pekerja asing terbabit, 4 dikesan tidak mempunyai dokumen perjalanan yang sah. Dalam operasi ini, semua warga asing ini diberi amaran oleh Tn KPR 0023 agar sentiasa menjaga tingkah laku serta memastikan kebersihan kawasan kediaman masing-masing. Walaubagaimanapun tiada tangkapan dilakukan dalam operasi ini.

Justeru, Pihak Rela memohon kerjasama semua penduduk di BBM untuk turut sama memantau kehadiran warga asiang ini seterusnya melaporkan jika menghadapi masalah dengan kehadiran mereka.

Menurut, Tn KPR 0023 operasi sebigini akan dijalankan secara berterusan pada masa-masa akan datang.

No comments:

Post a Comment