Monday, August 2, 2010

Alhamdullilah, pusat perlupusan sampah di Sg kembung ditutup....

assalamualaikum,

Berikut adalah penjelasan daripada Tuan haji Mazwan Johar selaku ahli majlis mpkj zon 24 berkaitan isu sampah ini.



"
Salam.
Ya, tapak pelupusan sampah di Sg. Kembong telahpun ditutup.
Tapak itu telah diserahkan kepada Syarikat Worldwide untuk dibaik pulih. Ini telah disahkan dalam Mesyuarat Jawatankuasa Perkhidmatan Bandar MPKj yang turut dihadiri oleh saya pada 26/07/10.
Pihak syarikat telahpun mengambil langkah memagar kawasan tersebut dan meletakkan halangan (barricade) menghadang kenderaan termasuk lori daripada memasuki kawasan tersebut.
Semakan saya sebentar tadi mendapati ada permintaan pagi tadi untuk membuang sampah di sana tetapi ditolak oleh syarikat. Lori juga tidak akan dapat menyusup masuk ke tapak pembuangan sampah kerana adanya halangan dan kawalan oleh syarikat tadi.
Saya bagaimanapun telah memanjangkan maklumat ini kepada Tn Hj Arshad ( Pengarah Perkhidmatan Bandar) untuk perhatian beliau.
InsyaAllah bersama kita menjaga dengan penuh cemburu kebersihan dan kesihatan kawasan persekitaran kita.
Yang Istiqamah Berusaha Seberapa Terdaya,

Mazwan Johar,
Pengerusi MPP Zon 24, MPKj.

Rentetan e-mail yang berkaitan isu bau sampah yang puncanya dari Pusat Perlupusan sampah Sg kembung sebagai perkongsian bersama-sama.

2010/8/2 ab razak
- Hide quoted text -



Masa balik ambil anak sekolah Thn 1 di SK Bangi (tengah hari buta... bukan malam buta), kereta saya mengekori satu lori yang penuh muatan sampah, bukan lori sampah yang kutip sampah depan rumah... ingatkan lori akan terus ke toll PPM, tapi belok kiri ke tempat pembuangan sampah Sg Kembong yang dah ditutup pada 19 July lalu....

Mungkin driver lori/ pengusaha sampah tu dak dapat message lagi dari MPKJ kot....

Walaupun dah ditutup pada 19 July, tak semestinya bau dia akan hilang pada 20 July... It's will take about 3 - 4 mths untuk betul2 clear bau dan fizikal dia... Itu pun kalau takde lanun yang curi-curi buang mlm hari....





From: siti hajar abd rahim
To: khair_bbm@yahoo.com; BBukitMahkota@yahoogroups.com
Cc: BMsek5@yahoogroups.com
Sent: Thu, 29 July, 2010 13:00:04

Subject: Re: [BukitMahkota] Re: Bau sampah



Salam,
Terima kasih juga dgan usaha saudara2/i, berkaitan dgn isu ini. Namun bau sampah ni masih lg ke tercemar ke udara seperti mlm semlm. Mungkin juga saudara boleh tinjau kawasan sembelihan ayam yg mmg ada di kawasan industri kat situ.

Sekian

--- On Tue, 20/7/10, Madon Maria wrote:


From: Madon Maria
Subject: Re: [BukitMahkota] Re: Bau sampah
To: BBukitMahkota@ yahoogroups. com, BMsek5@yahoogroups. com
Cc: Seksyen6BukitMahkot a@yahoogroups. com, bbukitmahkota@ yahoogroups. com
Date: Tuesday, 20 July, 2010, 7:20 AM


Salaam,

Alhamdulillah, Jazakallah to all yg involved with this successful efforts. The date promised by MPKj during the Majlis Dialog bersama MPKj was 19 July 2010 as the last day for closing of Sg. Kembong. Alhamdulillah they have kept the promise. Cuma my worries jangan ada sikap untuk menggula-gulakan penduduk Bukit Mahkota atas langkah yang diambil. Dah elok tutup tetiba bukak balik.....it has happened before... so harapnya this time it will be closed FOR GOOOOOODDDDD! !!!!! Amin.

Dr. Maria

From: Khairuddin
To: BMsek5@yahoogroups. com
Cc: Seksyen6BukitMahkot a@yahoogroups. com; bbukitmahkota@ yahoogroups. com
Sent: Tue, July 20, 2010 12:21:14 PM
Subject: [BukitMahkota] Re: Bau sampah


Salaam,

Baru sebentar tadi saya bercakap dgn En Zikri dari MPKj yg ditugaskan menyelia tapak lupus sampah di Sungai Kembong. Katanya tapak itu ditutup mulai hari ini (20hb Julai) dan mulai petang semalam lori2 sampah diarahkan ke Semenyih. Mereka kini sedang melakukan pembentengan laluan ke tapak tersebut agar tidak lagi digunakan, serta penimbusan sampah dgn tanah.

Diharapkan aniaya bau dari tapak tersebut reda dalam masa terdekat. (Jika ada lagi bau, besar kemungkinan kita perlu alihkan pula pandangan ke kilang kertas di Nilai3 sbg punca bau tersebut).

Semalam saya telah lalu di tepi dua kilang bateri yg berjiran dgn komuniti kita. Saya dapati keadaan bumbung kilang pertama (Wealthview) amat teruk dan lapisan bumbung yg pertama (pengudaraan) telah mereput lebih meluas berbanding 4 bulan lepas. Saya tiada kamera utk diambil gambar pada waktu itu.

Ini bermakna wap panas asid bateri (yg mengandungi hablur plumbum sulfat) masih terlepas dari penapis dalam kilang dan di keluarkan dari kilang melalui celah2 pengudaraan di bumbung kilang, lalu mereputkan bibir atap di lapisan bumbung sepanjang kilang. Seterusnya asid sulfat (yg mengandungi plumbum sulfat) ini juga dilepaskan ke udara dan dibawa angin ke komuniti kita (Lihat emel saya dulu yg tunjukkan topografi permukaan bumi dan aliran angin di Bukit Mahkota).

Selain dihujani dgn asid sulfat (pencemar alam sekitar) kita juga dihujani dgn racun plumbum (dari hablur plumbum sulfat). Kesan keracunan plumbum keatas kita, terutamanya kanak-kanak telah saya sampaikan dlm emel2 yg lepas.

Di kilang bateri kedua pula saya dapati sedang berlaku renovasi besar-besaran. Nampaknya kilang ini belum mula operasi lagi.

(1) Jika sekolah rendah dan menengah dibangunkan di komuniti kita dlm RMK10 ini tidakkah kilang-kilang tersebut boleh menjadi faktor berpengaruh ke atas pretasi kanak-kanak semasa di rumah dan di sekolah?
(2) Apakah yg boleh kita lakukan utk mengatasi aniaya besar pada komuniti kita ini?

Wasalam,

Khairuddin
(Profesor Madya dlm bidang Kajibaka dan Bioinformatik)

No comments:

Post a Comment