Tuesday, June 30, 2009

SK Bandar Bukit Mahkota ???


Assalamualaikum,
Pada tanggal 29/06/2009 merupakan hari yang bersejarah bagi semua penduduk sekitar bandar seri putra , bandar bukit mahkota & taman impian putra dimana sek. ren. keb. bandar seri putra telah dibuka secara rasminya. Walaupun tertangguh selama 6 bulan, namun penantian pembukaannya disambut dengan rasa syukur kehadrat Allah swt.

Pengerusi penaja PIBG SK Bandar seri putra, Mejar Qayyum memaklumkan berkaitan mesyuarat agung PIBG akan diadakan dengan segera selewat-lewatnya 2 minggu lagi bagi mendapatkan maklum balas daripada ibu bapa dan penjaga berkaitan dengan permasalahan berkaitan pembukaan SKBSP ini.

Apa pula ceritanya dengan perkembangan SK Bdr BukitMahkota pula?.Tahun 2007, telah diwujudkan Jawatankuasa Bertindak Pembinaan SK Bdr Bukit Mahkota yang meliputi semua seksyen di Bandar Bukit Mahkota. Persoalannya kemanakan jawatankuasa tersebut?.Sekiranya masih lagi belum ada apa-apa perkembangan berkaitan permohonan pembinaan SK Bdr Bukit Mahkota,maka tanggungjawab tersebut perlulah dipikul oleh setiap pengerusi persatuan penduduk di Bandar Bukit Mahkota. Disamping itu, kerjasama yang padu juga diharapkan daripada pemaju Araprop Development Sdn Bhd bagi tujuan tersebut. Marilah kita bersatu memulakan langkah awal dengan pembentukan semula Jawatankuasa penaja Persatuan Induk Bandar Bukit Mahkota bagi menyelaraskan permohohan pembinaan SK Bdr Bukit Mahkota.

Semasa program gotong royong perdana Sek5, Bdr Bukit Mahkota, ADUN bangi , Dr Shafie Abu Bakar ada menyentuh berkaitan perkara ini sekilas lalu. Sokongan semua amatlah diharapkan.


Beberapa coretan yang berkaitan keperluan pembinaan SK Bdr Bukit Mahkota?

Pengirim : ab razak <abikhsan@yahoo.co.uk>
1. Assalamualaikum w.b.r

Tahniah atas pembukaan SK Bdr Sri Putra (SKSP) yang secara rasminya beroperasi pada 29 Julai 2009. (Original scheduled is on Januari 2008 - banyak LAD kena impose to contractor is no Extension of Time granted).

Keceriaan jelas terbayang pada wajah pelajar, ibu bapa dan guru sewaktu sesi taklimat dan gotong royong on 27 Julai dan juga day 1 on 29 Julai. Tahniah kepada SK Bangi kerana berjaya dalam proses pemindahan yang teratur terhadap pelajar dan guru-guru. Apa yang saya kagum ialah SK Bangi telah membuat kelas simulasi perpindahan iaitu empat kelas pertama telah dikhususkan untuk perpindahan. Ini bermakna pelajar dan guru yang mengajar dalam kelas tersebut beserta buku-buku akan digunakan di SKSP. Mereka tidak akan menjadi asing di sekolah baru nanti.

Memandangkan sekolah baru siap dan masih ada kerja-kerja minor oustanding dan rectification works, diharap guru-guru dan ibu bapa perlu menasihati pelajar untuk tidak terlalu aktif dan nakal dipersekitaran sekolah. Kerana beberapa jentera ringan masih ada di persekitaran sekolah. Yang menjadi masalah mungkin laluan hadapan sekolah (jalan utama) yang agak sempit dan day 1 semalam sudah nampak kesesakkan yang ketara di hadapan sekolah (mana-mana sekolah kat Malaysia facing this problem - typical)

Apa yang saya ingin kongsikan di sini ialah adakah SKSP boleh menampung bilangan pelajar dari kawasan persekitaran seperti Bkt Mahkota, Sri Putra dan Impian Putra. Pada asalnya pelajar dari Impian Putra maintained di SK Bangi. Tapi nampak tidak logik kerana Impian Putra only walking distance from SKSP. Bantahan telah dibuat oleh Impian Putra dan ia dimasukkan sebagai 'kariah' SKSP.


Sewaktu taklimat, Guru Besar telah maklumkan maksimum bagi setiap kelas hanya 48 orang pelajar sahaja (to facilitate tables and chairs for student). Bila anak saya balik semalam, dia kata ada pertambahan 4 orang pelajar dalam kelas 4 Seroja. Saya tak pasti dalam kelas 3 Seroja anak saya yang sorang lagi. Anak lelaki saya buat lawak mungkin 4 orang lagi akan duduk kat koridor luar. Saya sempat singgah di Pejabat Am untuk bertanyakan pendafataran Tahun 1 sesi 2010. Jumlah yang didaftarkan amat 'menakutkan'. Ini bermakna berdasarkan congakkan saya, Tahun 1 next year akan menjadi di antara 8 hingga 10 kelas. Sedakangan kini kelas tahun 1 hanya untuk 4 kelas sahaja.

Memang tidak dinafikan pertambahan pelajar diluar jangkaan. Secara amnya, ini merupakan masalah umum di Malaysia apabila gagal membuat perancangan maybe untuk 15-20 years instead of planning for 2-3 years. Macam public transport juga, perancangan untuk 5 years and now banyak stesen PUTRA dan sesak sangat, STAR pun sama even KOMUTER lagi worst. Nak tambah koc tak boleh sebab platform tak boleh cater the longer train. Sama juga peracangan untuk perumahan tempatan, industri dan sebagainya. Ini sebagai contoh sahaja.

Berbalik kes SKSP, hanya ada dua blok akademik sahaja yang mempunyai 32 kelas yang boleh memuatkan bilangan pelajar sebanyak 48 max. Ini merupakan satu cabaran baru kepada guru SKSP dan juga PPD Hulu Langat pada tahun depan dan 2 sesi sekolah akan dilaksanakan.

Berdasarkan senario di atas, adalah amat perlu agar Bukit Mahkota mempunyai sekolah sendiri. Walaupun PPD kata sudah layak untuk ada sekolah bagi certain bilangan penduduk, tapi the final say tetap di tangan Kementerian Pelajaran as a client berdasakan keutamaan serta budget. Tanggungjawab pemaju hanya perlu menyediakan tapak sekolah sahaja berdasarkan peruntukan Akta Perancangan Bandar Dan Desa dan Akta Kerajaan Tempatan (Akta 171 dan 172). Tapi sesetengah pemaju hanya sediakan tapak sahaja dan selebihnya dibiarkan penduduk yang uruskan. Pemaju agak angkuh padahal dengan adalanya sekolah atau public facilities akan menambahkan value added properties dan merancakkan jualan. Ini yang dilakukan oleh UMLand dengan berjaya menarik pelbagai kemudahan awam di Sri Putra.


Sekian

Wassalam...

p/s - sekadar pendapat 1 sen dari tax payor citizen...



2. Sebelum ini saya ada menalipon PPD Hulu Langat dan SK Bangi. Dan tiada tarikh sebenar perpindahan pelajar. Dalam web site SK Bangi juga ada update but it's not convincing.


Well, nampak mudah kan... projek lambat siap and moving target again and again for perpindahan. . Macam tak ada salah apa-apa pun.Sebenarnya tahu tak tuan/ puan dan guru-guru sekalian serta pegawai di PPD or JPN or Kementerian Pelajaran, apabila projek lambat siap, maka kos akan meningkat. Kos dari segi bahan binaan, buruh dan juga supervision fee untuk Site Engineer dan juga consultant team mcm Arkitek, QS dan sewaktu dengannya. Belum kira kos pentadbiran yang lain. No wonder bila projek gomen kos akan meningkat dan almost double from the original contract sum. Tak apa kerana duit pembayar cukai akan menjadi galang gantinya. Ini pengalaman saya yang terlibat secara langsung dalam projek pembinaan dan tender. Walaupun ada clause Liquidated And Ascertain Damages (LAD) yang kontraktor kena bayar sebab lambat siap or handover pada klien (Kem Pelajaran), harap-harap clause tu dikuatkuasakan.

Dan yang menjadi mangsa adalah para pelajar. Kesiankan, masa depan anak-anak Malaysia. Apa susah sangat projek tu... Bukan buat bangunan 100 tingkat atau design bawah tanah. It's only simple design for school ma.... Di SK Bangi bilangan pelajar satu kelas average 40 - 45 pax. Bayangkan macam mana pelajar dan guru boleh beri perhatian. Hasilnya yang bijak akan terus ke depan dan yang lemah akan terus terpinggir.

Kenapa projek untuk masa depan anak-anak tidak diletakkan sebagai top priority for comencement and completion. Patut letak bintang kat file projek, to be completed timely otherwise ...... Tapi kalau projek mewah yang lain.... boleh pulak siap..

Sikit pasal SK Sri Putra, menurut laporan mesyuarat PIBG SK Bangi yang lalu, didapati pendaftaran pelajar sudah mencapai atau melebihi tahap maksima. Untuk sesi 2010 kalau sempat siap, terpaksa diadakan dua sesi dan purata pelajar setiap kelas masih in the range of 40 - 45 per class. Ini yang ado ni... manakala SK Bangi akan back to morning session. La ini dah jadi wal hasil balik asal or pi mai pi mai tang tu..... With this fact, memang worth untuk bina satu lagi sekolah kebangsaan kat Bukit Mahkota. Tunggu apa lagi... lets fight for it....

Dulu masa kecil dengar statement tahun 2000 semua sekolah satu sesi lepas tu dalam kelas cuma ada pelajar 20 hingga 25 saja. Entah bila la impian ni jadi kenyataan. Do say that I have to enroll in private shool to enjoy this privilage.

Sekian
p/s - The above statement is free from any political infulence.

1 comment:

  1. assalamualaikum, saya mencari rumah atau bilik untuk disewa di area sk bandar bukit mahkota,jika ada, diminta tuan untuk hubungi no.tel ini 0176125786,terima kasih.

    ReplyDelete