Friday, January 9, 2009

Bau sampah menusuk kembali...

Assalamualaikum,

Pada 07-01-2008 saya menerima sms daripada sdr murad yang menghantar anak beliau ke PASTI AR-RAIHAN yang berbunyi:

" Bau busuk sampah di Bkt Mahkota terutama Sek5 di Jalan BM5/12 hadapan PASTI Ar-RAIHAN, tolong ambil perhatian..dari Murad Adam Sek2 Bdr Bkt Mahkota"...


keprihatinan beliau terhadap apa yang berlaku disekeliling persekitaran bandar bukit mahkota amatlah perlu dicontohi dan dihargai..Apa yang berlaku ini mengingkatkan kembali bagaimana usaha yang dirintis oleh seorang penduduk seksyen5 sepertimana keratan akhbar bertarikh 24/8/ 200 . Apakah langkah yang perlu kita lakukan agar masalah bau sampah yang dikenalpasti berpunca daripada Pusat Perlupusan sampah sg kembong yang berhampiran dengan kawasan tempat tinggal kita dapat diselesaikan dengan kadar segera?.




Langkah awal yang diusahakan oleh J/kuasa Penduduk sek5 Bdr bkt mahkota adalah memaklumkan permasalahan ini kepada ADUN Bangi, Dr Shafie Abu bakar semasa beliau hadir di majlis perasmian AGM ke-2 Persatuan Penduduk Sek5 baru-baru ini. Usaha juga dilakukan lagi dengan memanjangkan permasalahan bau sampah ini ke pengetahuan ahli Majlis MPKj, En Mazwan Johar yang bertanggungjawab di Zon 24.


Jawapan yang diterima berkaitan masalah bau sampah ini adalah skima iaitu masalah ini adalah masalah utama yang diberikan perhatian sewajarnya oleh ADUN Bdr Baru bangi.Selepas sahaja Pusat perlupusan sampah Sg Kembung ditutup, semua sampah sisa pepejal in telah dipindahkanke loji kitar semula RDF di Semenyih dan juga dihantar ke Jeram yang jauhnya lebih kurang 10km daripada Bangi.

Namun bermula 1/12/2008, loji kitar semula RDF di Semenyih telah ditutup sementara bagi tujuan penambahaikan untuk masa hadapan.(sumber : Sinar Harian 25/12/ yang bertajuk "Gangguan kutipan sampah di Kajang" yang memetik kata YDP MPkJ, datuk Hasan Nawawi Abd Rahman.


semoga masalah bau sampah ini dapat diatasi dengan kadar segera untuk kesejahteraan masyarakat bukit mahkota khususnya.Sama-sama kita doakan agar pusat Perlupusan sampah di sg kembong terus diTUTUP buat selama-lamanya.

No comments:

Post a Comment